Polecamy
Kiedy wrócić do treningu i jakie ćwiczenia wykonywać po cesarskim cięciu?
Trenuj z nami

Kiedy wrócić do treningu i jakie ćwiczenia wykonywać po cesarskim cięciu?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Powrót do formy po ciąży oraz porodzie wymaga czasu. Istnieje jednak zestaw ćwiczeń, który w bezpieczny sposób pomaga wspomóc regenerację organizmu po cesarskim cięciu.

Daj sobie czas!

Organizm każdej kobiety w odmienny sposób przechodzi okres ciąży, porodu i połogu. Inaczej dolegliwości bólowe odczuwa kobieta rodząca w sposób naturalny, a inaczej po porodzie wykonanym cesarskim cięciem. Należy wszak pamiętać, że „cesarka” to operacja i ingerencja w ciało, dlatego nie można wymagać od swojego organizmu zbyt wiele.

Specjaliści zalecają po porodzie czas rekonwalescencji nawet do 6 tygodni. W tym okresie kobieta powinna bacznie obserwować swoje ciało i nie nadwyrężać go. Co prawda pierwsze aktywności można, a nawet zaleca się, wykonywać już dobę po porodzie, jednak obejmują one krótkie spacery, ćwiczenia oddechowe czy okrężne ruchy stopami.

Każda decyzja o powrocie do treningu powinna być skonsultowana z lekarzem, który dokładnie określi możliwości i aktualny stan zdrowia pozwalający na bezpieczne realizowanie nawet najprostszych ćwiczeń.

Obciążenie po cesarskim cięciu

Kwestia porodu to indywidualna sprawa. Zdarza się tak, że kobiety zdecydowanie ciężej przechodzą cesarskie cięcie niż naturalny poród. Wszystko zależy od anatomicznych predyspozycji, kondycji fizycznej oraz progu odporności na ból.

Po porodzie wykonanym przez cesarskie cięcie kobieta jest znieczulona od pasa w dół. Kilka godzin po operacji, gdy znieczulenie przestanie działać, ważne jest rozpoczęcie nawet najmniejszych ruchów. Nie każda młoda mama będzie w stanie przejść chociaż kilka kroków, jednak powinna rozpocząć ćwiczenie nóg i dna miednicy. Dzięki niewielkim ruchom nóg organizm szybciej zostanie pobudzony i przystosowany do regeneracji, a także zmniejszy się ryzyko wystąpienia zakrzepicy.

Istotną kwestią jest również sposób wstawania z łóżka. Jak podkreślają specjaliści, kobieta po porodzie powinna próbować prostować kręgosłup. Dzięki temu zapobiega zrostom i pomaga szybciej zagoić się ranie.

ĆWICZENIA PO PORODZIE

Pacjentki często pytają mnie kiedy mogą zacząć już wracać do aktywności fizycznej po porodzie….

Opublikowany przez Fizjoterapia uroginekologiczna kobiet Sylwia Kanik Piątek, 7 maja 2021

Pierwsza gimnastyka po „cesarce”

Nieobciążającą gimnastykę można rozpocząć już dwie doby po porodzie. Należy pamiętać, że wszelkie plany treningowe powinny być konsultowane z lekarzem prowadzącym lub położną, która będzie w stanie ocenić stan zagojenia rany. Każdy ruch pobudza zmęczone po ciąży i porodzie mięśnie, a także pomaga im nabrać siły.

Pierwsza gimnastyka może obejmować kilka podstawowych ćwiczeń, które powinny pomóc nie tylko w procesie rekonwalescencji, ale również ułatwić wykonywanie codziennych czynności. Ćwiczenia można zacząć w pozycji leżącej, na przykład naprzemiennie uginając obie nogi.

Drugie bezpieczne ćwiczenie polega na ugięciu w pozycji leżącej obu nóg i wymiennym unoszeniu rak nad głowę. Dzięki temu do pracy angażowane są także mięśnie pleców i kręgosłup. W celu pobudzenia mięśni miednicy warto leżąc na plecach uginać nogi w kolanach i próbować podnosić biodra na wysokość kilkunastu centymetrów. Dla ułatwienia między kolana można włożyć poduszkę. Jeśli w czasie któregokolwiek z ćwiczeń poczujesz ból lub dyskomfort, to zrezygnuj z jego wykonania.

Bezpieczny trening po cesarskim cięciu

Po kilku tygodniach przy okazji wizyty kontrolnej u lekarza prowadzącego można zapytać o możliwość realizowanie regularnej aktywności fizycznej. Wiadomo, że nie będzie to żaden wymagający trening, jednak każda aktywność fizyczna w tym wypadku ma duże znaczenie, nie tylko dla kondycji fizycznej, ale także psychicznej.

Na początek można spotkać się z fizjoterapeutą, który zaprezentuje łatwe ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu. Fizjoterapia w czasie połogu to trend zyskujący w ostatnich latach dużą popularność wśród młodych mam. Oprócz wizyty u specjalisty można wybrać się na zajęcia jogi, pilatesu czy basen.

Przed rozpoczęciem treningu warto poinformować prowadzącego, że jest się krótko po porodzie. Z pewnością taka informacja ułatwi trening zarówno uczestniczce jak i prowadzącemu, który dostosuje poziom ćwiczeń do możliwości każdej osoby.

Foto wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Kobiety polskiego sportu — najbardziej wpływowe
Kobiety polskiego sportu — najbardziej wpływowe
Z kraju nad Wisłą pochodzi wiele uznanych na arenie międzynarodowej sportsmenek i nie tylko.
Adrianna Palka: „To, co dzieje się na Instagramie, jest w wielu przypadkach totalnym zakrzywieniem rzeczywistości” (WYWIAD)
Adrianna Palka: „To, co dzieje się na Instagramie, jest w wielu przypadkach totalnym zakrzywieniem rzeczywistości” (WYWIAD)
Chociaż wywodzi się z lekkoatletyki, swoją drogę zawodową postanowiła związać z branżą fitness. Dzisiaj jest jedną z popularniejszych polskich trenerek […]
Trening siłowy kobiet – fakty i mity
Trening siłowy kobiet – fakty i mity
Trening siłowy pozwala na poprawę sprawności i kształtuje mięśnie. Przedstawiamy fakty i obalamy najpopularniejsze mity dotyczące ćwiczeń na siłowni.
Tagi
Ostatnie wpisy