Polecamy
Tai Chi czy joga – która aktywność daje lepsze efekty?
JogaTrenuj z nami

Tai Chi czy joga – która aktywność daje lepsze efekty?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Tai Chi i joga – dwie odmienne aktywności, które działają na organizm oraz kondycję fizyczną w podobny sposób. Czym różnią się te na pozór zbliżone do siebie dyscypliny oraz w jaki sposób wpływają na nasze samopoczucie?

Tai Chi

Podobnie jak większość wschodnich sztuk walki czy gimnastyki medytacyjnej, Tai Chi łączy w sobie elementy wspierające nie tylko sprawność fizyczną, ale też psychikę i duchowość. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń pozwala na rozciągnięcie całego ciała, poprawę wydolności oddechowej, wyciszenie krążących w głowie myśli oraz wzmocnienie mięśni, kości i stawów.

Istotny nacisk podczas treningu Tai Chi jest kładziony na pracę kręgosłupa, w szczególności jego dolnej części, która w związku z siedzącym trybem życia narażona jest na duże obciążenie. Ćwiczenia mają za zadanie uelastycznić stawy, zmniejszyć dolegliwości bólowe oraz poprawić prawidłowe ułożenie kręgosłupa. trening poprawia także koordynację ruchową, poczucie równowagi i umiejętność utrzymania koncentracji, dlatego świetnie sprawdza się jako zajęcia ogólnorozwojowe angażujące do pracy całe ciało.

Tai Chi jest jednym z najlepszych sposobów na uzdrowienie Twojego kręgosłupa i utrzymanie go w dobrym stanie do końca…

Opublikowany przez Tai Chi. Pomiędzy Niebem i Ziemią Piątek, 21 maja 2021

Joga

Jedna z najbardziej popularnych aktywności fizycznych wybieranych przez kobiety na całym świecie. O zaletach oraz specyfice treningu można znaleźć bardzo dużo informacji, zarówno w literaturze przedmiotowej, jak i internetowych artykułach. Zaletą jogi jest łatwość jej wykonywania. Treningi dostępne są na wielu kanałach, a najchętniej wybierane trenerki udostępniają na swoich kontach bezpłatne filmy instruktażowe pokazujące różne rodzaje treningów.

Joga łączy w sobie elementy gimnastyki, ćwiczeń rozciągających, medytacji oraz ruchów wzmacniających siłę i wytrzymałość mięśni. Pomaga poznać swoje własne ciało, kontrolować jego ruchy i pracować na poprawnym oddechem czy postawą kręgosłupa. Różne rodzaje treningów kierowane są do wszystkich grup odbiorców, zarówno osób młodych, seniorów, trenujących na co dzień inne dyscypliny, kobiet w ciąży czy pacjentów zmagających się z przewlekłymi problemami zdrowotnymi. Do wykonywania ćwiczeń wystarczy mata fitness i sprawdzony trener.

Podobieństwa treningów Tai Chi i jogi

Obie formy aktywności angażują do pracy wszystkie części ciała i większość mięśni. Dzięki temu organizm rozwija się równomiernie, a zwiększone obciążenie rozkłada się na wszystkie partie mięśniowe. Wschodnie dyscypliny pozwalają na relaks i odprężenie podczas aktywności fizycznej, tym samym poprawiając kondycję, redukując uczucie stresu, zmniejszając ryzyko dolegliwości bólowych i wydłużając komfort życia.

Treningi można dobierać do indywidualnych potrzeb oraz poziomu umiejętności zawodnika. W ten sposób niektóre treningi mogą mieć charakter bardziej odprężający i zmniejszający napięcie w całym ciele, a inne – wzmacniający mięśnie z dużą intensywnością. Przeprowadzone badania wykazały, że osoby uprawiające regularnie jedną z tych dyscyplin mają mniejsze problemy z zasypianiem, lepiej regenerują siły, mają lepsze samopoczucie i odczuwają mniejszy stres związany z codziennym życiem, pracą czy domowymi obowiązkami.

Różnice między treningami Tai Chi i jogi

Tai Chi oraz joga zostały stworzone w nieco innych celach. Pierwsze z nich, oprócz elementów zawierających trening ciała i wartości psychologicznej, pozwala na ćwiczenie sztuk walki, szczególnie kwestii samoobrony. Tai Chi lepiej sprawdza się także u osób, które preferują dynamiczny trening i chcą nie tylko zadbać o swoją sylwetkę, ale też szybciej zmniejszyć wagę ciała. Efekty działania treningu Tai Chi wymagają większego nakładu pracy i są widoczne zdecydowanie później niż w przypadku zajęć jogi.

Indyjska gimnastyka medytacyjna jest mniej energiczna, lepiej wpływa na koncentrację i uspokojenie myśli, ale nie jest treningiem dla osób, które szukają szybkiego tempa ćwiczeń. Joga wymaga czasu, spokoju oraz precyzji podczas wykonywania każdej pozy czy sposobu ułożenia ciała. Co więcej, joga jest bardziej uniwersalną aktywnością fizyczną. Dobrze sprawdza się u osób w każdym wieku i z różną sprawnością fizyczną.

Foto wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak prawidłowo dbać o turbiny stomatologiczne – praktyczne porady i wskazówki
Jak prawidłowo dbać o turbiny stomatologiczne – praktyczne porady i wskazówki
Poznaj sprawdzone metody konserwacji turbin stomatologicznych. Odkryją one, jak skutecznie pielęgnować sprzęt i zwiększyć jego żywotność.
Gorsety fitness – zbawienie czy przekleństwo?
Gorsety fitness – zbawienie czy przekleństwo?
Gorset treningowy pomoże osiągnąć cel, jakim jest szczupła sylwetka. Czy może jednak przynieść więcej szkody niż pożytku? Dowiedz się więcej na ten temat!
Intensywna tabata – zestawy ćwiczeń dla zaawansowanych
Intensywna tabata – zestawy ćwiczeń dla zaawansowanych
Dowiedz się, jakie ćwiczenia typu tabata sprawdzają się dla doświadczonych osób i z kim najlepiej trenować dynamiczne i wymagające fizycznie serie obwodowe.
Ostatnie wpisy