Polecamy
Jakie witaminy powinna suplementować młoda mama?
SuplementacjaZdrowe odżywianie

Jakie witaminy powinna suplementować młoda mama?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Czas ciąży to wyjątkowy okres dla organizmu kobiety. Warto wspierać prawidłową pracę ciała w tym szczególnym czasie. Jakie mikroskładniki należy suplementować? 

Kwas foliowy 

Najważniejszym składnikiem odżywczym, który powinien pojawić się w planie suplementacji kobiet ciężarnych, jest witamina B9. Specjaliści zalecają również przyjmowanie kwasu foliowego u kobiet, które starają się zajść w ciążę. Związek ten pomaga w procesie regulacji wzrostu komórek układu nerwowego, krwiotwórczego oraz pokarmowego, zmniejsza ryzyko wystąpienia u płodu wad serca czy ośrodkowego układu nerwowego, a także wspiera rozwój układu moczowego dziecka.

Kwas foliowy ma również wpływ na dobre samopoczucie matki i prawidłową pracę jej organizmu, co zmniejsza ryzyko wystąpienia zakrzepicy, niedokrwistości megaloblastycznej oraz poronienia. Prawidłowa dawka suplementacji witaminy B9 powinna być zalecona przez lekarza prowadzącego, tak by odpowiadała potrzebom organizmu młodej mamy. Specjaliści zwracają bowiem uwagę, że nadmiar kwasu foliowego może być równie szkodliwy dla organizmu ciężarnej, jak jego niedobór.

Witamina D3

Kolejnym mikroelementem, który warto suplementować w czasie ciąży, jest witamina D3. Choć jej duże dawki można uzupełniać, przebywając w świetle słonecznym, to u ciężarnych kobiet nie zawsze występuje taka możliwość. Niektórzy lekarze z różnych względów medycznych nie zalecają długotrwałego opalania w ciąży, dlatego witaminę D3 można suplementować za pomocą syntetycznych tabletek.

Podobnie jak w przypadku kwasu foliowego zalecana dawka suplementacji powinna być ustalona przez lekarza prowadzącego, jednak przyjmuje się, że powinno być to od 1500 do 2000 IU na dobę. Witamina D3 pomaga utrzymać prawidłowy poziom mineralizacji kości, zarówno u matki, jak i rozwijającego się płodu, korzystnie oddziałuje na pracę układu krwiotwórczego, a także stymuluje działanie układu immunologicznego. Suplementacja witaminy powinna rozpocząć się przed początkiem drugiego trymestru ciąży, a poziom składnika w organizmie powinien być stale monitorowany przez lekarza.

Kwas DHA

Równie istotnym składnikiem suplementacji u ciężarnych kobiet jest należący do grupy kwasów omega-3, kwas dokozaheksaenowy. Związek ten wpływa na wzrost masy urodzeniowej noworodka, wydłuża czas trwania ciąży, tym samym zmniejszając ryzyko przedwczesnego porodu, pomaga w prawidłowym rozwoju psychomotorycznym dziecka, wspiera rozwój siatkówki oka oraz ostrości widzenia, a także zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji poporodowej u młodej mamy.

Na niedobór tego składnika odżywczego powinny szczególnie uważać ciężarne, które w swojej codziennej diecie nie mają wystarczającej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Standardowo przyjmuje się, że dzienne zapotrzebowanie u kobiet w ciąży wynosi około 600 miligramów.

Zdj. główne: Laurynas Mereckas/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Seksowna siateczka i kolorowe printy – najmodniejsze wzory legginsów fitness 2021
Seksowna siateczka i kolorowe printy – najmodniejsze wzory legginsów fitness 2021
Jakie powinny być idealne sportowe legginsy? Przede wszystkim wygodne i kolorowe! Nudne czernie i szarości to relikt przeszłości.
Jak wybrać odpowiednie suplementy diety dla dzieci – poradnik dla rodziców
Jak wybrać odpowiednie suplementy diety dla dzieci – poradnik dla rodziców
Poznaj cenne wskazówki dotyczące wyboru odpowiednich suplementów diety dla dzieci, które pozwolą Twojemu maluchowi rosnąć zdrowo i silnie. Dowiedz się, jak rozpoznać produkty najwyższej jakości.
Powrót do aktywności fizycznej po długiej przerwie – od jakich ćwiczeń warto zacząć?
Powrót do aktywności fizycznej po długiej przerwie – od jakich ćwiczeń warto zacząć?
W artykule podpowiemy, jaka aktywność fizyczna sprawdzi się najlepiej!
Ostatnie wpisy