Polecamy
Dlaczego codzienne rozciąganie jest takie ważne?
Trenuj z nami

Dlaczego codzienne rozciąganie jest takie ważne?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Czas poświęcony na stretching jest istotny nie tylko przed treningiem, ale także w ciągu dnia. Jak regularne rozciąganie pozytywnie wpływa na organizm człowieka? 

Zalety rozciągania

Rozciąganie przed i po każdym treningu to podstawa, o której wie każdy aktywny fizycznie zawodnik. Proces pobudzenia mięśni do pracy ma na celu:

  • zwiększenie mobilności i ruchomości stawów,  
  • polepszenie elastyczności tkanki mięśniowej, 
  • poprawę czucia mięśniowego i polepszenie koordynacji ruchowej, 
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia kontuzji,
  • poprawę pracy układu krążeniowego,
  • zmniejszenie wad postawy i nieprawidłowego ułożenia kręgosłupa,
  • danie mięśniom dodatkowego bodźca przed intensywnym wysiłkiem fizycznym.

Dbanie o systematyczne rozciąganie także po treningu zmniejsza poziom zakwaszenia mięśni, uśmierza ból, przyspiesza proces regeneracji, redukuje efekt kataboliczny i napięcie w tkankach mięśniowych. 

Eksperci podkreślają także, że równie korzystne jest systematyczne rozciąganie, nawet poza jednostkami treningowymi, szczególnie po przebudzeniu oraz przed pójściem spać. Proste ćwiczenia pomagają rozluźnić napięte partie mięśniowe, pobudzić pracę całego organizmu oraz zmniejszyć uczucie zakwasów.

Stretching o poranku

Rozciąganie od razu po przebudzeniu to świetny sposób na rozpoczęcie każdego dnia. Ćwiczenia można wykonywać, leżąc jeszcze w łóżku. Szczególnie korzystne są ruchy samymi biodrami w górę i dół, podciąganie kolan do klatki piersiowej i wyginanie ich w jedną ze stron czy przyciskanie obu kolan do twardej powierzchni, na przykład od ściany. 

W ten sposób jeszcze przed rozpoczęciem pracy i ruchu kręgosłup zostaje pobudzony, jego mięśnie się wzmacniają, redukując dolegliwości bólowe, a do pracy zaangażowane są także partie mięśni miednicy.

Po wstaniu z łóżka można wykonać kilka skłonów, wypadów lub podwinięcia nogi w górę. Tego typu ćwiczenia są zalecane nie tylko osobom aktywnym fizycznie czy spędzającym dużą część dnia w siedzącym trybie pracy, ale także pacjentom zmagającym się z urazami kręgosłupa, naderwaniami mięśniami czy po urazach stawów lub ścięgien.  

Wieczorne rozciąganie 

Krótkie ćwiczenia na zakończenie dnia pozwalają zredukować napięcie we wszystkich partiach mięśniowych po całym dniu pracy i wysiłku fizycznego. Stretching wieczorem pozwala również zredukować stres i odprężyć się jeszcze przed wejściem w fazę snu. 

Ćwiczenia można wykonywać w pozycji siedzącej lub na stojąco. Warto pamiętać o tym, by wieczorne rozciąganie wpisywało się w myśl stretchingu statycznego. Oznacza to, że ćwiczenia są wykonywane w pozycji nieruchomej, a najważniejszym aspektem jest technika wykonania i wyczucie momentu napięcia konkretnej partii mięśniowej. Rano lepiej sprawdza się rozciągnie dynamiczne, które można wykonywać do żywiołowej muzyki.

Podobne rozróżnienie warto wprowadzić do rozciągania przed i po treningu. Przedtreningowe ćwiczenia powinny dać zawodnikowi więcej energii, natomiast po wysiłku fizycznym warto zrelaksować organizm. Na listę wieczornych rozciągań można wpisać takie ćwiczenia, jak pozycja kobry, skręty tułowia w siadzie, koci grzbiet, splot dłoni za plecami czy kołyska.

Przeczytaj też: https://womactive.pl/trenuj-z-nami/damskie-sprawy-a-bieganie-porady-dla-aktywnych-biegowo-kobiet/

Zdjęcie główne: Jonathan Borba/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Tulejki izolowane – niezbędne rozwiązanie dla Twoich potrzeb
Tulejki izolowane – niezbędne rozwiązanie dla Twoich potrzeb
Tulejki izolowane - ochrona i niezawodność Twoich połączeń elektrycznych. Wybierz bezpieczeństwo dla Twoich projektów.
Jak suszone owoce wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie?
Jak suszone owoce wpływają na nasze zdrowie i samopoczucie?
Odkryj znaczenie suszonych owoców dla twojego zdrowia i samopoczucia. Poznaj korzyści, ale także pułapki, jakie mogą kryć w sobie te smakowite przekąski.
Obciążniki – sprawdzony sposób na treningową rutynę
Obciążniki – sprawdzony sposób na treningową rutynę
Podczas regularnych treningów zdarza się, że po jakimś czasie zaczynamy odczuwać zmęczenie i rutynę, a rezultaty przestają być dla nas […]
Ostatnie wpisy