Polecamy
Witamina E – wpływ na organizm
SuplementacjaZdrowe odżywianie

Witamina E – wpływ na organizm

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Witamina E nazywana jest też witaminą młodości i płodności. Z powodu wykazywanego działania na ludzkie ciało wykorzystuje się ją w lekach, suplementach i kosmetykach. Za jakie procesy w organizmie odpowiada witamina E? Jakie są najlepsze źródła tej cennej substancji?

Witamina E a układ krwionośny i nerwowy

Witamina E uczestniczy w syntezie substancji przeciwkrzepliwych. Dodatkowo pomaga utrzymać optymalną przepuszczalność błon komórkowych. Chroni też czerwone krwinki oraz zmniejsza zlepianie się płytek krwi. Przeciwdziała zakrzepom, bierze udział w ekspresji genów, a także uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych.

Witamina E a płodność i ciąża

Substancja nazywana jest witaminą płodności, dlatego że wpływa na wytwarzanie nasienia przez mężczyzn. Witamina E okazuje się niezbędna również w przypadku kobiet. Wykazuje dobroczynny wpływ na owulację i rozwijanie się komórek płciowych. Dzięki niej kobiece narządy rozrodcze funkcjonują prawidłowo. Witamina pomaga utrzymać ciążę oraz odpowiada za prawidłowy rozwój płodu. Jej właściwa podaż pozwala uniknąć poronień, wcześniactwa u dziecka czy powstawania wad wrodzonych u noworodków.

Witamina E zwalcza wolne rodniki

Witamina E należy do najsilniejszych przeciwutleniaczy. Zatrzymuje powstawanie reaktywnych form tlenu w organizmie podczas utlenianiu tłuszczu. Substancja chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Zapobiega rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych i nowotworów. Spowalnia też proces starzenia się skóry. Dzięki witaminie można przez dłuższy czas cieszyć się gładką, jędrną skórą i młodym wyglądem.

Pozostałe właściwości witaminy E

Witamina E bierze udział w transportowaniu tlenu do komórek mięśniowych. W ten sposób substancja poprawia wydolność mięśni. Witamina E wpływa też korzystnie na działanie komórek odpornościowych oraz wspomaga ich pracę. W ten sposób substancja pomaga chronić organizm przed infekcjami. Ponadto witamina E zwiększa skuteczność insuliny aplikowanej przez cukrzyków. Może również łagodzić lub redukować objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego – nerwowość, tkliwość piersi i bóle głowy.

Najlepsze źródła witaminy E

Potrzebnej organizmowi witaminy E dostarczają przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego. Dobrymi źródłami substancji są nasiona (słonecznika, dyni, sezamu, pestki winogron, zarodki pszenicy), orzechy (włoskie, migdały) oraz tłuszcze, które się z nich uzyskuje. Witamina obecna jest także w pełnoziarnistych produktach zbożowych (makaronach, pieczywie i innych wypiekach), oliwkach oraz kaszach. Można znaleźć ją również w botwinie, szpinaku, jarmużu, marchewce, szparagach, jagodach, malinach, jeżynach albo awokado. Substancji dostarczają też produkty odzwierzęce – mleko i jego przetwory oraz jajka. Witaminą E bywają też wzbogacone kosmetyki, szczególnie kremy mające przeciwdziałać przedwczesnemu starzeniu się skóry oraz olejki do włosów.

Nie można nie doceniać wpływu witaminy E na organizm człowieka. Substancja uczestniczy bowiem w licznych procesach zachodzących w ciele, zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworów, wspiera pracę mięśni i wspomaga płodność. Witamina działa korzystnie również na skórę i włosy, pozwalając zachować je w dobrej kondycji. Jeśli chcemy cieszyć się dobrym zdrowiem i urodą, musimy zadbać o prawidłową podaż substancji w diecie. Warto zastosować też kosmetyki wzbogacone witaminą E, by zredukować niedoskonałości i poprawić stan włosów.

Bardzo wiele osób łyka witaminy jak cukierki 💊 Bo przecież nie można przedawkować witamin. Oczywiście to MIT!!!…

Opublikowany przez Dr.Max – zdrowa pielęgnacja Środa, 3 października 2018

Foto wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Czy tabata to trening dla Ciebie? Odkryj korzyści i wyzwania tego intensywnego treningu interwałowego
Czy tabata to trening dla Ciebie? Odkryj korzyści i wyzwania tego intensywnego treningu interwałowego
Zastanawiasz się nad Tabatą? W naszym artykule dowiesz się w jaki sposób ten intensywny trening interwałowy wpłynie na Twoje ciało i umysł. Poznaj korzyści i wyzwania z nim związane.
10 najlepszych treningów tabata z Moniką Kołakowską
10 najlepszych treningów tabata z Moniką Kołakowską
Poznaj najbardziej efektywne zestawy ćwiczeń od popularnej trenerki!
Trening pośladków i brzucha z kettlebell (Agata Zając)
Trening pośladków i brzucha z kettlebell (Agata Zając)
Ćwiczenia z wykorzystaniem żeliwnych odważników stają się coraz bardziej popularne wśród kobiet. Ten rodzaj aktywności angażuje bowiem mięśnie głębokie ciała, […]
Ostatnie wpisy