Polecamy
Trening mentalny – niezawodny sposób na sukces
Psyche

Trening mentalny – niezawodny sposób na sukces

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Każde duże wydarzenie sportowe wiąże się z ogromną i narzucaną ze wszystkich stron presją. Rywalizacja na boiskach, kortach czy w halach wymaga doskonałego przygotowania nie tylko pod kątem fizycznym, ale również psychicznym. Nieoceniona okazuje się zatem praca psychologów odpowiadających za tzw. trening mentalny, który niejednokrotnie stanowi bramę do końcowego triumfu.

Sukces rodzi się w głowie

Trening mentalny to absolutna konieczność, jeśli myślimy o osiągnięciu sukcesu w jakiejkolwiek dziedzinie i nie inaczej jest ze sportem. Dzięki regularnym sesjom pod czujnym okiem psychologa nabywamy umiejętność kontrolowania zarówno czynników wewnętrznych, jak i bodźców zewnętrznych. Potrafimy wtedy całkowicie skupić się na zadaniu oraz wypracować tak istotne w sporcie automatyzmy. W zapomnienie odchodzą natomiast negatywne myśli oraz przejmowanie się opinią innych, mogące w znacznym stopniu przyczynić się do klęski. Badania potwierdzają, że sportowcy korzystający z usług psychologa święcą zazwyczaj znacznie większe sukcesy niż ci, którzy się przed takowymi wzbraniają.

Opublikowany przez Daria Abramowicz – psychologia w sporcie Wtorek, 9 października 2018

Najskuteczniejsze techniki treningu mentalnego

Jedną z najbardziej klasycznych i najchętniej wykorzystywanych technik w treningu mentalnym jest technika wyobrażeniowa. Jak sama nazwa wskazuje, polega ona na wyobrażeniu sobie danych ruchów czy sposobów wykonania poszczególnych zagrań. Warto pamiętać, że owa technika okaże się pomocna jedynie w doskonaleniu już nabytych zdolności – za jej pomocą nie nauczymy się czegoś zupełnie nowego. Różnego rodzaju wyobrażenia przydadzą się również w kontekście oswojenia się z nowym miejscem. Skuteczność techniki wyobrażeniowej jest na tyle duża, że korzysta z niej niemal 100% sportowców, którzy bardzo chwalą sobie jej stosowanie.

Elementem omawianej przed chwilą techniki jest tzw. dialog wewnętrzny będący niczym innym, jak tylko mówieniem do samego siebie w myślach. Brzmi to wręcz dziecinnie prosto, ale niezwykle istotne jest, by taka rozmowa była odpowiednio zaplanowana. Skupmy się więc na przekazaniu umysłowi motywujących haseł, które zachęcą do włożenia jeszcze większego wysiłku, co w efekcie przyczyni się do osiągania znacznie lepszych rezultatów. Dialog wewnętrzny będzie świetnym wyborem szczególnie dla osób uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe (bieganie, kolarstwo). Pozwoli na kontrolowanie emocji – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych – oraz zapewni wysoką pewność siebie na cały czas trwania zawodów.

Wyznaczanie celów jest nieodłącznym i zarazem kluczowym elementem życia każdego sportowca. Psycholodzy wyróżniają trzy typy celów: dotyczące procesu (stuprocentowa koncentracja na zadaniu), wykonania (szlifowanie umiejętności) oraz wyniku, które stanowią największą motywacje. Ważne jest, aby inicjatywa wychodziła od samego zawodnika. Nie można dopuścić do sytuacji, w której cele wyznaczane są przed trenera czy rodziców. To sportowiec najlepiej zna siebie i swój organizm, w związku z czym powinien być w stanie sam – ewentualnie z niewielką pomocą szkoleniowca – nakreślić plan działania.

Nie samym sportem żyje człowiek

Uprawianie sportu to coś znacznie więcej, niż wielogodzinny wysiłek fizyczny. Aby wykrzesać z siebie pełnię możliwości, równie istotna jest zatem relaksacja. Trening tego typu pomoże zawodnikowi pokonać towarzyszący przy okazji dużych imprez stres za pomocą zredukowania pobudzenia. W ten sposób skoncentrujemy się tylko i wyłącznie na zadaniu oraz unikniemy prostych błędów. Relaksacja polega zazwyczaj na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu danych grup mięśniowych, a najczęściej stosowanymi technikami są trening Jacobsona i trening autogenny Schultza.

Każda spośród wymienionych technik może okazać się tym, czego potrzebujemy, by przekuć godziny treningów na realny sukces. Dużo zależy oczywiście od naszych indywidualnych potrzeb, wobec czego najlepszym rozwiązaniem będzie konsultacja z psychologiem. Psychika odgrywa w sporcie ogromną rolę i często to właśnie ona decyduje o tym, kto ostatecznie sięga po zwycięstwo. Jeśli rzetelnie popracujemy nad własną głową, z pewnością nie raz zbierzemy tego owoce w przyszłości.

Zdjęcie wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
„Z Nowym Rokiem, nowym krokiem”. Podejmij wyzwanie Adrianny Palki!
„Z Nowym Rokiem, nowym krokiem”. Podejmij wyzwanie Adrianny Palki!
Po Świętach i Sylwestrze nadszedł czas na powrót do topowej formy. Od czego zacząć? Świetnym wyborem będzie udział w wyzwaniu proponowanym przez Adriannę Palkę!
Skuteczne zarządzanie czasem: Klucz do efektywności i równowagi
Skuteczne zarządzanie czasem: Klucz do efektywności i równowagi
W dzisiejszym zabieganym świecie, umiejętność organizowania czasu i zarządzania obowiązkami jest niezwykle istotna.
Intensywna tabata – zestawy ćwiczeń dla zaawansowanych
Intensywna tabata – zestawy ćwiczeń dla zaawansowanych
Dowiedz się, jakie ćwiczenia typu tabata sprawdzają się dla doświadczonych osób i z kim najlepiej trenować dynamiczne i wymagające fizycznie serie obwodowe.
Ostatnie wpisy