Polecamy
Kreatyna – czym jest, jak działa i jakie są jej rodzaje
SuplementacjaZdrowe odżywianie

Kreatyna – czym jest, jak działa i jakie są jej rodzaje

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Kwas β-metyloguanidynooctowy, powszechnie znany jako kreatyna, to substancja występująca naturalnie w ludzkim organizmie. W jej skład wchodzą trzy substancje: arginina, glicyna i metionina. O kreatynie mówi się głównie w kontekście zwiększania masy mięśniowej oraz ogólnej poprawy wydolności organizmu. Chcesz wiedzieć więcej na temat działania suplementów z kreatyną? Czytaj dalej! 

Każdy, komu zależy na atletycznej sylwetce i spektakularnych wynikach w sporcie, z pewnością słyszał o konieczności sięgania po różnego rodzaju suplementy. Jednym z nich jest kreatyna, która według producenta wykazuje działanie wysoce regenerujące i budulcowe na tkankę mięśniową, dzięki czemu jest chętnie wykorzystywana przez adeptów siłowni. Sprawdź, czym tak właściwie jest kreatyna, w jaki sposób działa i komu poleca się korzystanie z tego suplementu!

Co to jest kreatyna?

Kreatyna jest związkiem chemicznym, który występuje naturalnie w tkance mięśniowej i ścięgnach. Związek ten wytwarzany jest w procesie przemiany materii. Obecność kreatyny w organizmie jest niezbędna do tego, aby organizm mógł magazynować i uwalniać energię z mięśni. Osoby, które na co dzień poddają się intensywnym treningom, chętnie sięgają po kreatynę w formie suplementu diety, który umożliwia efektywne budowanie tkanki mięśniowej i znacząco poprawia wydolność organizmu

Jak działa kreatyna?

Działanie suplementów diety z kreatyną polega na:

  • wzmocnieniu siły mięśni,
  • poprawie wydolność organizmu,
  • zwiększeniu wytrzymałości organizmu na intensywny wysiłek fizyczny,
  • zwiększeniu objętości włókien mięśniowych,
  • wspieraniu procesów związanych z potreningową regeneracją organizmu.

Kreatyna – dla kogo?

Choć suplementy z kreatyną kojarzą się głównie z dziedzinami sportu, które opierają się na sile i wytrzymałości mięśni, tak naprawdę korzyści płynące z sięgania po kreatynę docenią wszyscy ci, którzy chcą zoptymalizować swój trening i zbudować prawdziwie atletyczną sylwetkę. Naturalnym źródłem kreatyny jest mięso i owoce morza, dlatego suplementy z jej dodatkiem są szczególnie zalecane weganom i wegetarianom – w ich organizmach ryzyko wystąpienia deficytu tego związku chemicznego jest bowiem bardzo wysokie. 

Jakie są rodzaje kreatyny?

Najpopularniejszą, najbezpieczniejszą i najtańszą formą kreatyny jest monohydrat, składający się z cząsteczek kreatyny i cząsteczek wody. Oprócz tego, na rynku można znaleźć kreatynę występującą w formie: jabłczanu, cytrynianiu, ortoranu, esteru etylowego, hydrochlorku oraz chelatu magnezowego kreatyny. Rozmaitość form chemicznych i wszelkie modyfikacje kreatyny mają na celu zwiększenie jej przyswajalności w organizmie. Bardzo ważne jest zatem, aby przy wyborze stosownego suplementu, kierować się nie tylko formą chemiczną kreatyny, ale całkowitym składem preparatu

Czy stosowanie kreatyny wiąże się z efektami ubocznymi?

Osoby zdrowe, które przyjmują kreatynę zgodnie z zaleceniami producenta, nie odnotowują żadnych skutków uczonych związanych z przyjmowaniem suplementu. Niemniej jednak, osoby cierpiące na dolegliwości związane z funkcjonowaniem nerek czy wątroby, powinny skonsultować suplementację kreatyny z lekarzem prowadzącym. 

Zdjęcie: materiał Klienta.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Domowy trening na silne ramiona z butelkami lub hantlami (Kasia Dziurska)
Domowy trening na silne ramiona z butelkami lub hantlami (Kasia Dziurska)
Kobiece ramiona to jedna z najbardziej problematycznych partii mięśniowych. Co zrobić, aby nasze ręce oraz barki były jednocześnie smukłe, proporcjonalne […]
Joga, pilates, zumba – co wybrać?
Joga, pilates, zumba – co wybrać?
W dobie różnorodnych propozycji na aktywność fizyczną ciężko jest zdecydować, jaki rodzaj treningu wybrać. Sprawdź, jakie zalety ma joga, zumba czy pilates.
Idealny trening na początek roku od Marty Hennig (Codziennie Fit)
Idealny trening na początek roku od Marty Hennig (Codziennie Fit)
Noworoczne postanowienia najlepiej rozpocząć już dziś od solidnego treningu! Połączenie ćwiczeń cardio ze wzmacniającymi to doskonały sposób, aby poprawić kondycję, […]
Ostatnie wpisy