Polecamy
Do czego prowadzi przewlekły brak dobrej jakości snu
Psyche

Do czego prowadzi przewlekły brak dobrej jakości snu

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Odpowiednia ilość snu jest niezbędna zarówno do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, jak i dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Rozdrażnienie, bóle głowy, problemy z koncentracją, uczucie zmęczenia to główne objawy wynikające z niedoboru snu, które można zaobserwować już następnego dnia. Bardzo często zdarza się, że ludzie narzekają na chroniczne zaburzenia snu, prowadzące do poważnych zaburzeń zdrowotnych. W jakim celu warto zadbać o długi i dobry wypoczynek?

Dobry sen – dlaczego jest taki ważny?

Pomimo tego, iż większość organów pracuje przez całą dobę (serce, mózg itp.), to sen wpływa na regenerację całego organizmu. Bez względu na zmniejszoną aktywność i niskie zużycie energii, w czasie spoczynku dochodzi do wielu pożytecznych procesów biologicznych. W nocy mięśnie rozluźniają się, a znaczna część tkanek ulega odnowieniu. Oprócz tego zdrowy sen:

  • wpływa pozytywnie na gospodarkę hormonalną, energetyczną,
  • poprawia metabolizm,
  • pozwala utrzymać prawidłową masę ciała,
  • pozytywnie oddziałuje na układ odpornościowy,
  • poprawia pamięć i koncentrację, a także stan skóry.

Ile godzin powinien spać człowiek?

Ogromny wpływ na ilość godzin snu ma przede wszystkim wiek. Większość dorosłych osób potrzebuje około 7 godzin odpoczynku, aby zregenerować swój organizm. Noworodki śpią zaś niemal całą dobę, podobnie jest w przypadku niemowląt.

Nie ulega wątpliwości, że czas snu zależy również od indywidualnego zapotrzebowania. U niektórych zegar biologiczny jest tak skonstruowany, że 6 godzin spoczynku w zupełności im wystarcza, drudzy zaś nie są w stanie zregenerować się w tak krótkim czasie. Przyjęło się, iż osoba dorosła do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje około 8 godzin snu, dzieci jednak odpoczywają dłużej, ponieważ ich organizm stale się rozwija.

Obturacyjny bezdech senny

Problemy ze snem można zauważyć, gdy osoba ma świadomość, iż nie jest w stanie przespać całej nocy i często się wybudza. Zdarza się, że nieodpowiednia ilość snu spowodowana jest szkodliwymi dla zdrowia zaburzeniami oddychania. Bezdech senny to wielokrotne spłycenie lub zatrzymanie oddechu w trakcie spoczynku.

Zespół obturacyjnego bezdechu sennego powtarza się od kilku do kilkudziesięciu razy w ciągu każdej godziny snu, co w konsekwencji prowadzi do problemów z koncentracją, nadciśnienia tętniczego, zmęczenia itp. Przyczyną tej choroby jest zatrzymanie przepływu powietrza, co powoduje chwilowe niedotlenienie. Jest to zwykle związane ze zmianami anatomicznymi górnych dróg oddechowych tj. przerost migdałków podniebiennych, krótka szyja, polipy, skrzywienie przegrody nosowej, opadające długie podniebienie miękkie. Epizod bezdechu sennego u kobiet często pojawia się w okresie menopauzy, przyczyną mogą być również niektóre choroby hormonalne, otyłość, nadużywanie alkoholu lub spożywanie go bezpośrednio przed snem, palenie tytoniu i wiele innych.

Niedobór snu – najczęstsze przyczyny

Brak snu to dolegliwość, która jest przypisywana nie tylko osobom starszym, lecz coraz częściej dorosłym i dzieciom. Przyczyn problemów z zaśnięciem jest wiele, na większość z nich ludzie mają bezpośredni wpływ i sami mogą się z tym uporać. Do takich czynników zalicza się:

  • brak aktywności fizycznej w ciągu dnia,
  • oglądanie telewizji przed snem, długie czytanie książek,
  • spożywanie ciężkostrawnych i tłustych posiłków przed snem,
  • przyjmowanie środków pobudzających np. kawa, alkohol,
  • nieodpowiednie warunki, obecność urządzeń rozpraszających w sypialni np. telefon, laptop, telewizor,
  • nieregularne godziny snu,
  • duża aktywność fizyczna bezpośrednio przed położeniem się do łóżka.

Niemniej jednak zdarza się, że człowiek nie ma wpływu na ilość i jakość snu, najczęstsze tego powody to między inny:

  • silny stres,
  • zaburzenia neurologiczne,
  • zespół bezdechu sennego,
  • bóle reumatyczne i częste oddawanie moczu nocą,
  • schorzenia wątroby lub żołądkowo-jelitowe,
  • przyjmowanie niektórych leków,
  • zaburzenia o podłożu psychologicznym, takie jak schizofrenia, depresja, stany lękowe etc.
”problem z zaśnięciem

Jakie są skutki braku snu?

Bez względu na przyczyny niedoboru snu, osoby cierpiące na bezsenność mogą cierpieć z tego powodu na różne dolegliwości. Nawet jednorazowy epizod nieprzespanej nocy lub zwlekania z odpoczynkiem może wywołać:

  • brak koncentracji (ryzyko wypadków komunikacyjnych),
  • uczucie rozdrażnienia, znużenia,
  • bóle głowy i ogólne zmęczenie,
  • nadmierną senność (przysypianie w ciągu dnia lub w trakcie wykonywania codziennych czynności).

Niedostatek snu nie tylko utrudnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu następnego dnia, lecz może prowadzić do konsekwencji długoterminowych. Ryzyko zapadnięcia na wiele niebezpiecznych chorób przewlekłych w głównej mierze wiąże się ze złą jakością snu. Nieodpowiednia regeneracja w nocy może wywołać różne dolegliwości:

  • choroba niedokrwienna i nadciśnienie tętnicze,
  • cukrzyca,
  • choroby otępienne – przy długotrwałych zaburzeniach snu ryzyko rozwoju Alzheimera czy demencji jest bardzo duże,
  • spadek libido,
  • objawy podobne do schizofrenii,
  • nowotwory,
  • nadwaga lub otyłość – zaburzenia hormonalne i metaboliczne spowodowane przez nagłe wybudzenia prowadzą do nieprawidłowości w odżywianiu (nocne podjadanie, wzmożone łaknienie), co przyczynia się do przybrania na wadze.

W jaki sposób zadbać o zdrowy sen?

Aby cieszyć się witalnością w ciągu dnia i raz na zawsze pożegnać problemy z zasypianiem należy przestrzegać kilka zasad dotyczących higieny snu. Zwykle wystarczy wykonać proste czynności, które pozwolą poradzić sobie z nieodpowiednią regeneracją. Na prawidłową strukturę snu wpływa w głównej mierze regularny tryb życia i wstawanie rano zawsze o tej samej porze.

Podstawowe zasady snu to między innymi jedzenie lekkiej kolacji, aktywność fizyczna maksymalnie późnym popołudniem (bieganie, spacery, siłownia), ograniczenie czasu spędzanego w łóżku, unikanie alkoholu, papierosów i silnego światła bezpośrednio przed snem, usunięcie urządzeń rozpraszających z zasięgu wzroku.

Podsumowanie

Brak snu może mieć wiele skutków zdrowotnych, w związku z tym nigdy nie należy bagatelizować problemów z bezsennością. Nieodpowiednia regeneracja odbija się nie tylko na zdrowiu, lecz również wyglądzie zewnętrznym. Ziemista cera, cienie pod oczami i spuchnięte powieki z pewnością nikomu nie dodają atrakcyjności. Warto dbać o odpowiednią higienę snu, aby sen był lekarstwem na wiele dolegliwości.

Fot.: materiał prasowy Klienta.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Patrycja 19.08.2022

    Na pewno brak dobrego snu nie doprowadza do niczego dobrego, sen wpływa na nasze całe funkcjonowanie. Aby tego uniknąć warto zmieniać materac co kilka lat i kupic taki dobrej jakości u mnie ta strategia sie sprawdza.

Rekomendowane
Sporty, które pozwolą Ci wzmocnić mięśnie nóg
Sporty, które pozwolą Ci wzmocnić mięśnie nóg
Przedstawiamy dyscypliny sportowe, które mają zbawienny wpływ na nogi. Przeczytaj i zdecyduj, która forma aktywności najlepiej do Ciebie pasuje.
Walka z cieniem i własnymi słabościami – na czym polega aeroboxing?
Walka z cieniem i własnymi słabościami – na czym polega aeroboxing?
Wymagający fizycznie trening to idealny sposób na urozmaicenie zajęć sportowych u osób regularnie pracujących nad siłą i wytrzymałością organizmu.
Jak wybrać ekonomiczną i efektywną stację ładowania dla twojego samochodu elektrycznego?
Jak wybrać ekonomiczną i efektywną stację ładowania dla twojego samochodu elektrycznego?
Porozmawiajmy o wyborze stacji ładowania dla samochodu elektrycznego, która będzie zarówno ekonomiczna, jak i efektywna. Odkryj kluczowe kryteria, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję.
Ostatnie wpisy